הנדסאי בניין

טיפים לרכישת דירה יד שניה

קניית דירה היא אחד מהמהלכים החשובים והמשמעותיים שאנו עושים בחיינו. לצד השמחה וההתרגשות שברכישת הדירה, אנו נאלצים להתמודד ולהתעסק עם הרבה ביורוקרטיה – משרדים ממשלתיים, מסים, בנקים ועוד.

יש הבדלים בין רכישת דירה יד שנייה לבין דירה חדשה מקבלן. מהם היתרונות והחסרונות שבכל בחירה?

נתחיל עם הנתון שבשוק הישראלי, כ-70% מהעסקאות בשוק הדירות למכירה הן דירות יד-שנייה.

היצע הדירות החדשות תלוי במיקום. באזור תל אביב ושכנותיה קשה מאוד למצוא דירות חדשות, ומחיריהן כמובן – בהתאם. גם במרכז הארץ יש פחות ופחות אזורים פנויים לבנייה וניתן למצוא יותר דירות חדשות ככל שמתרחקים מאזור המרכז.

יחד עם זאת, לא מעט אנשים מעדיפים לרכוש דירה קיימת אותה הם יכולים לראות ולהעריך את מה שיש ואת מה שאין בה .

כאשר אתם קונים דירה יד שנייה לרוב תיכנסו אליה בפרק זמן סביר. בדירות חדשות מקבלן תיאלצו לעתים לחכות שנה לפחות, ובמקרים מסוימים אף תיתכן דחייה בתאריך הכניסה.

 

התרשמות מהדירה

מוטב להגיע לצפות ולהתרשם מהדירה בשני מועדים שונים לפחות – כאשר אחד מהם הוא לאור היום – כאשר ניתן ביתר קלות להבחין בפגמים בדירה ובמבנה החיצוני ולבדוק את מצב התנועה בשעות העומס של הבוקר. האם יש בסמוך לדירה גן ילדים או בית ספר שגורמים לעומס על הכביש שסמוך לדירה?

את הביקור השני כדאי לעשות בשעות הערב ואף הלילה ולבדוק את רמת הרעש בשעות שבהן אתם רוצים לאכול ארוחת ערב משפחתית שקטה, לקרוא, לנוח ולישון.

 

שימו לב גם לדברים נוספים שמעניינים אתכם בסביבת הבית – אנטנות סלולאריות, תחנות אוטובוס, גינות משחקים וכדומה.

שיפוצים והשקעה בדירה

בדקו היטב אילו שיפוצים ושינויים תרצו לבצע בדירה בטרם תיכנסו אליה: מוטב לעשות את כל השינויים, או לפחות את רובם, בתקופת המעבר, ולא לאחר שתגורו בה – זה יחסוך לכם הרבה רעש, לכלוך ואי נוחות שכרוכים בביצוע שיפוצים בזמן המגורים.

 

האם לעשות זכרון דברים?

ראיתם דירה שמצאה חן בעיניכם – האם לעשות עם המוכרים זכרון דברים על מנת שהדירה לא תיתפס?

דעו כי זכרון דברים הוא מסמך משפטי מחייב, כך שבמידה שתרצו לחזור בכם, יהיו לכך השלכות משפטיות.

בעלי דירות רבים מבקשים תשלום במעמד זכרון הדברים.

 

משא ומתן על מחיר הדירה

 

שוק הנדל"ן, כשמו כן הוא – שוק, מותר וכדאי לכם להתמקח: אם מצאתם שהדירה טובה לכם אך יש לה הגבלות מסויימות – כגון איזור רועש או חזות בניין לא מטופחת – הציגו את הנתונים האלה כדי לדבר על הפחתת מחיר הדירה.

במידה שיש צורך בביצוע שיפוצים או תיקונים כלשהם – הכניסו גם אותם למרכיב המחיר, כך שהמוכר יישא בהוצאות או לפחות בחלק מהן.  כדאי לקבל הצעת מחיר מאיש מקצוע לגבי עלות התיקונים וכן הערכה לגבי פרק הזמן שיימשך כדי לבצע את התיקונים.

 

תאריך הכניסה לדירה

תאריך הכניסה לדירה הוא פרמטר חשוב ביותר, המושפע ומשפיע על נתונים רבים: מתי תצטרכו לפנות את הדירה שבה אתם גרים עכשיו – בין אם מכרתם דירה וחתמתם על מסירתה בתאריך מסוים, ובין שאתם גרים בשכירות וצריכים לפנות את הדירה עד תאריך מסויים – תאריך זה משפיע על התאריך שבו תצטרכו לקבל את המפתח למעונכם החדש.

 

קחו בחשבון שפינוי דירתכם הנוכחית בפרק זמן של פחות מחצי שנה יגרור טרטורים רבים עבורכם כמו מציאת פתרון דיור זמני, אחסון הרכוש שלכם ולעתים גם תשלום מקביל בסעיף הדיור – אחד על הדירה שרכשתם והשני על פתרון הדיור הזמני אם מדובר בשכירות או סאבלט, וכן עלויות אחסנת הרכוש בזמן הזה והובלה נוספת.

 

תקופת הזמן שלפני רכישת דירה כרוכה בהרבה לחצים ומתחים – השתדלו להקל על עצמכם בכל דרך אפשרית בבחירות ובהחלטות שתעשו לאורך הדרך.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *