תמ"א 38 שוקי ג'אנה

מה יעלה בגורלה של תכנית תמ"א 38

מה יעלה בגורלה של תכנית תמ"א 38

לאחרונה נשמעים קולות המבטלים את תכנית תמ"א 38, הסיבות לכך רבות ובעיקר לאור חוסר ההצלחה שלה. תכנית תמ"א 38 כוונה בעיקר לאזורי הפריפריה כגון בית שאן ואלו שנהנו ממנה הם בעיקר באזור המרכז. הסיבה לכך היא שההשקעה לקבלנים כדאית יותר באזור המרכז .

לאורך השנים שבה היתה התוכנית רבים נהנו משדרוג הדירה שלהם, הוספת ממ"ד ומרפסת לבית.

 

אחד המוקדים שהיו בעניין תכנית תמ"א 38 הן חברות רבות שקמו כחברות מאתרות, המשמעות היא שהדיירים חתמו מול חברות מאתרות ולא מול החברה שבונה את הפרויקט.

לחברות המארגנות או החברות המאתרות חולקו לתפקידים שונים וכל חברה ניגשה אל העבודה באופן אחר. חלק מהבניינים שחתמו מול החברות המארגנות נפלו אל תוך הסכסוכים בין החברה המארגנת לחברה היזמית?

קבלני חתימות

חברות או יזמים פרטיים שתפקידם רק לאתר המבנים את המתאימים לביצוע תמ"א ולהחתים את הדיירים על ההסכם הראשוני. מתוך ראיה  שהסכם זה ימנע מהדיירים להתקשר עם חברות אחרות ומאפשר לקבלני החתימות להתקשר עם יזמים אחרים ולסחור בחתימות הדיירים תמורת כסף. קבלנים אלו אינם נושאים בעלויות או בסיכונים ולרוב אינם נוטלים חלק בפרויקט לאחר העברתו לחברה היזמית.

 

חברות יזמיות                  

חברות יזמיות פעלו מתוך ראיה שהן יכולות לנהל את הפרויקט והרווח שלהן הוא בהתאם.  חברות אלו חותמו הסכם מפורט ומחייב מול הדיירים והן אלו שנאו בכל העלויות, דאגו לכל האישורים והעסיקו קבלנים לפי הצורך עד להשלמת הפרויקט. לרוב חברות יזמיות היה קל יותר לנהל את הפרויקט בעצמן

חברות מארגנות

חברה מארגנת עסקו בעיקר באיתור בניינים בעלי פוטנציאל לתמ"א 38 ותפקידם היה לרתום את הדיירים לפרויקט. בחלק מהמקרים היה שהדיירים הם הפונים אל החברות המארגנות מאחר שלא הצליחו לשכנע את כל בעלי הדירות להסכים לפרויקט או כשלא היה מי שייקח את המושכות לידיים וינהל את הפרויקט. החברות המארגנות נכנסו לתמונה, הסבירו על התהליך, שכנעו את המתלבטים וסייעו בבחירות אנשי המקצוע וליוו את התהליך עד סופו. חברות אלו קיבלו את שכרן מהקבלן ולמעשה לא לוקחו סיכון כלכלי פרט לזמן שהם השקיעו בפרויקט. לרוב שכרן עומד על כ- 3 % לערך ממכירת דירות הקבלן.

 

חברות סמי ייזמיות

בשונה מחברה מארגנתה חברה סמי יסמית לקחה צעד אחד נוסף את הפרויקט ולמעשה מאגדת את הדיירים בהסכם ראשוני. היא יזמה את כל ההליכים והאישורים המקדימים לפרויקט על פי רוב עד לקבלת היתר הבניה. את שכרן קיבלה מהקבלן שלרוב יהיה סכום קבוע או מתקבולי מכירות הדירות.

לאחר מכן היא הפונה אל קבלן שיתקשר בהסכם נפרד מול הדיירים. היזם הוא המשלם את האגרות והוא הנושא בעלויות החיזוק, בונה על חשבונו ומוכר את הדירות החדשות.

מה יעלה בגורלה של תכנית תמ"א 38

מה יעלה בגורל התכנית עדין לא ידוע, ההאם יחליטו לחדש את תהליך התמ"א או יעשו משהו. ההנחה היא שמי שנמצא כבר בתהליך או חתמו יוכלו להמשיך בתכנית אבל גם הוא מודה בעלי דירות שלא חתמו

יצטרכו לחכות לראות מהן החלטות הממשלה.

אין ספק שיש לבנות בצורה מאסיבית במרכז הארץ ולכן תוכניות פינוי בינוי הופכות ליותר כדאיות.אך מאחר שהשוק במצב של חוסר וודאות רבים בוחרים לא לחתום על כלום ולראות מה יחליטו בעתיד. אין ספק שיש צורך בתכנית משלימה או דומה לתמ"א 38 שתגבר על חסרונותיה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *